Jak vybrat zapletená kola?

Mějte vždy kontrolu nad svým kolem, ať už jezdíte po silnici, nebo lesních srázech

Chtěli byste vlastnosti svého jízdního kola posunout zas o něco dál? Pořiďte si nová zapletená kola. Díky nim můžete zlepšit celkovou stabilitu při jízdě, odolnost v náročném terénu, ale i rychlost. Vždy záleží, jaký typ jízdního kola máte a co od jízdy očekáváte.

  • Jakub, redakce Heureka.cz
  • Doba čtení: 5 min.

Zapletená kola a čím začít

Typ cyklistiky

Nejprve si promyslete, kam a na jakém terénu hodláte jezdit nejčastěji. Od toho se dále odvíjí doporučené velikosti. Zapletená kola pro MTB si žádají průměr 27,5", 26" nebo 29". Silniční zapletená kola jsou obvykle o průměru 28".

Zapletená kola pro MTB Silniční zapletená kola

Osobní preference

Důležité jsou zejména v otázce ořechu, náboje a upínacího mechanismu. V prvním případě je většina modelů vhodná pro kazety přehazovaček Shimano i SRAM, některé ořechy však budete moci použít pouze pro jeden typ.

Běžně se setkáte i s kazetami dalších výrobců, jako je např. Campagnolo. Náboje můžete vybírat z různých materiálů, zejména karbonu, oceli nebo hliníku. Dbejte také na rozměr jejich osy a typ upínacího mechanismu – vybrat si můžete mezi rychloupínáky a pevnými závity.

Zapletená kola seženete jednotlivě i v sadách, které obvykle vychází cenově o něco výhodněji. Pořídit můžete i každé kolo jiné, ovšem vždy zachovejte stejnou velikost.

Kompatibilita s jízdním kolem

Vybraný model musí pasovat na vaše jízdní kolo, proto si před nákupem projděte 5 základních bodů:

  • Kompatibilita ořechu s kazetou
  • Kompatibilita s typem kola – silniční rám nebude dobře fungovat s horským zapleteným kolem a naopak
  • Velikost – některé rámy jsou určeny pro konkrétní rozměr kol, jiné umožňují i více rozměrů
  • Systém brzd – některá zapletená kola jsou vhodná pouze pro kotoučové brzdy a jiná zase výlučně pro klasické brzdy typu V, k čemuž musí mít i odpovídající brzdnou plochu na ráfku
  • Velikost osy – běžné rozměry jsou 12, 15 a 20 mm

Typy výpletů kol podle parametrů

Průměr

Průměr kola se udává v palcích ("), kdy 1" odpovídá 2,54 cm. Čím větší průměr kolo má, tím lépe se vypořádá s nerovnostmi a spíše bude vyhovovat vyšší osobě.

Silniční a trekingová kola se vyrábí s pneumatikami o 28" průměru, proto se více hodí na jízdu s proměnlivou dynamikou. U silničních kol se kromě palců setkáte i s milimetry udávající obvod kola. Typicky jde o hodnoty 650 nebo 700. Horská kola můžete opatřit s těmito velikostmi s tím, že větší průměr snáze překoná překážky, nižší se zas lépe ovládá.

Další oblíbené průměry jsou:

Průměr podle umístění kola

Jak nafouknout galuskový ventilek a autoventilek si připomeňte v našem článku. Jak vyčistit řetěz na kole se dozvíte na naší stránce.

Hmotnost

Hmotnost zapleteného kola ovlivní celkovou rychlost a ovladatelnost. Více se na ni proto zaměřte, pokud se rádi zúčastňujete sportovních výzev, závodů nebo třeba triatlonů. V případě silničních kol najdete nejlehčí modely pohybující se okolo 600 g na zapletené kolo, u horských modelů se jedná zhruba o 800 g.

V obou případech si za takovou váhu připlatíte. Cenově se tato kola mohou pohybovat v řádech desítek tisíc. Pokud nepotřebujete špičkovou kvalitu, vystačíte si s modely okolo 1 kg.

Rozměry ráfku

Aby vše správně sedělo, ověřte i šířku ráfku. Pozor na to, že šířka se může udávat při měření zevnitř i vně. U silničních kol se tento rozměr pohybuje od 19 do 25 mm vně ráfku, trekingové modely poté bývají široké 25–35 mm. V případě horských kol najdete tento údaj většinou v palcích a typicky se jedná o 1,9–2,7".

Stejně jako šířka se i výška ráfku odvíjí od vašeho jízdního stylu. Na vyšším kole pocítíte lepší aerodynamiku, naopak nižší provedení se vám bude lépe ovládat a celkově bude o něco komfortnější. Na terénní jízdu i časté střídání povrchů proto volte výšku od 25 do 35 mm. Při ježdění na hladkých silnicích vám bude spíše vyhovovat velikost od 50 mm.

Druhy výpletů kol podle materiálu

Při hledání vhodného modelu nejčastěji narazíte na hliník, dural nebo karbon. Levnější i cenově průměrná kola budou spíše vyrobena z prvních dvou jmenovaných, přičemž dural je oproti hliníku mírně těžší, zato výrazně pevnější.

Kvalitnější kola se vyrábí z karbonu, který kombinuje nízkou hmotnost s vynikající pevností. Za takové provedení si však značně připlatíte. Oblíbená jsou karbonová zapletená silniční kola.

Pro výplet se kromě hliníku a karbonu často využívá také nerezová ocel, která je sice poměrně těžká, ale velmi odolná.

Vypletená kola a na co se dále zaměřit

Počet drátů

Počet drátů má vliv nejen na hmotnost, ale i odolnost a stabilitu. Čím více drátů bude vaše zapletené kolo mít, tím lépe rozloží zátěž. To vaší jízdě sice dodá lepší oporu, ovšem za cenu vyšší hmotnosti.

  • 24 drátů – nejlehčí zapletená kola určená zejména pro silniční jízdu
  • 28 nebo 32 drátů – zlatý střed pro méně vyhraněné jezdce
  • 36 nebo 40 drátů – u horských kol do těžšího terénu bývá kvůli větší zátěži počet drátů vyšší, pro velmi náročnou jízdu můžete sáhnout i po 48
Čím více drátů bude zapletené kolo mít, tím bude těžší

Způsob vypletení

Spolu s počtem drátů si u výrobce můžete dále ověřit způsob jejich uspořádání. Nejčastěji se setkáte s třikrát kříženým výpletem, kdy každý drát projde mezi ráfkem a nábojem třikrát pod či nad jiným drátem. U menšího počtu drátů pak mohou být křížení pouze dvě.

Čistě aerodynamická kola využívají radiální uspořádání bez křížení, a to buď s větším počtem rovnoměrně rozložených drátů, nebo menším, kdy jsou vždy sdružené po dvojicích nebo trojicích.

Vyšší počet křížení znamená vyšší tuhost a stabilitu, nižší naopak zajistí lepší aerodynamiku.

Hmotnost jezdce

Vozíte na kole více příslušenství? Zkontrolujte si ve specifikacích výrobku uvedenou maximální hmotnost jezdce. Pokud byste ji dlouhodobě překračovali, mohlo by dojít k poškození v podobě narušení geometrie nebo prasknutí výpletu. Většinou je však tato hmotnost poměrně vysoká. Ke své vlastní váze proto raději vždy připočítejte nějakou rezervu.

Kvalita zpracování

O kvalitě provedení vám napoví zakončení drátů u náboje. Zatímco u některých levnějších kol najdete konce drátů zahnuté do náboje, kvalitnější modely mají dráty zakončené přímou hlavičkou bez zahnutí. Tato kola budou rozhodně bytelnější. Dále se zaměřte na pevnost drátů a případné konstrukční nerovnosti nebo ostré hrany.

Zobrazit více

Pro náročnější jezdce může být důležitým parametrem také aerodynamika kola neboli jeho schopnost snižovat odpor vzduchu. Tu ovlivňuje zejména provedení výpletu a hloubka ráfku. Aerodynamická kola sice bývají o něco těžší, ale kompenzují to právě schopností lépe prorážet vzduch.

Duše

Zapletená kola můžete pořídit ve variantách pro klasické uspořádání s duší a pláštěm i pro bezdušové pláště. Pokud sáhnete po prvním řešení, snáze se vám bude v případě většího defektu opravovat a celkově vás jeho výměna bude stát méně.

Bezdušové pláště zase poskytují lepší přilnavost a kontrolu nad kolem při nižší hmotnosti. Pokud se rozhodnete pro bezdušový model, dejte si pozor na existenci dvou různých standardů uchycení, a sice UST a Tubeless Ready.

Komponenty na kolo

Ovládání

Pohon

Převody

Rámy

Ráfky

Náboje

Další užitečné články

Nafouknutí kola Čištění řetězu